The sandbox

En gemenskapsdriven plattform där skapare kan tjäna pengar genom att skapa spelupplevelser och prylar på blockkedjan. Spelet är just nu inne i en beta fas där man spelar i omgångar.

Öppna

Vad är The Sandbox?

The sandbox är ett videospel som är mycket likt Minercraft, du börjar med en egen tomt och där kan du i princip skapa vad som helst. Det finns en marknadsplats där du kan förvärva det som behövs, där kan du även sälja prylar som du skapar. Du kan även besöka och se andra personers tomter.

Tillsammans skapar användarna ett metaverse. Projektet utvecklas så att varje spelare ska kunna förverkliga sina idéer och skapa sitt eget spel. Programmeringskunskaper krävs inte.

Spelet har en token som heter SAND, den är skapad i Ethereum-blockkedjan och är utav typen ERC20. I skrivande stund är SAND rankad på 41:e plats bland de bästa kryptovalutorna enligt coinmarket, det är inte dåligt för ett spel.

The sandbox har i skrivande stund intressanta partners

  • Atari
  • Opera
  • Binance
  • Dapp
  • Wax, och fler

Spelet är dock fortfarande ofullständigt och beräknas vara 100 % 2023.

Hur börjar jag spela The Sandbox?

Du måste investera för att komma igång

Det är ganska dyrt för en nybörjare att komma igång eftersom du redan från början måste investera pengar (det är cirka 100 dollar, beroende på priset på ETH och SAND).

För att registrera dig behöver du en plånbok som kan hantera kryptovaluta. MetaMask är en ganska populär kryptovalutaplånbok på Ethereum-blockkedjan, som också är en Sandbox-partner. Därför rekommenderar vi denna wallet, du kan dock använda vilken som helst.

Första stegen

Du börjar med att skapa en upplevelse, när du skapar en upplevelse kan du välja om du vill börja från grunden (en tom värld), eller med en mall som har olika tillgångar som redan är inbyggda i landskapet. Detta hamnar i något som kallas land

Land

Ditt land är en del utav metaverset och är 96 block djupt, 96 brett och 128 högt. Här kan du bygga och designa spelupplevelser, de storlekar som är tillgängliga just nu är 1x1, 1x2 och 2x2.

Tema

Tema bestämmer terrängblocken i din land. De som är tillgängliga i skrivande stund är Lake, Desert, Nether, Meadow, Antarctica och Jungle Islands.

Du kan bestämma vilket tema du vill välja för ditt spel, liksom storleken på ditt LAND genom att klicka på knappen "Create New +" (skapa nytt +) i den övre vänstra delen av Game Maker.

Mallar (Templates)

Mallar är fyllda med tillgångar och spelelement som gör att du kan uppleva möjligheterna med spelet och få inspiration. Det finns i skrivande stund 3 mallar som du kan använda, de har massor av tillgångar och ett definierat tema, som du också kan redigera för att skapa din egen upplevelse utan att börja från början.

Non playable characters

Icke-spelbara karaktärer är en viktig faktor när det gäller att få dina spel att se levande ut. Även om du kan lägga till massor av tillgångar för byggnader, dekorationer och annat, är det NPCs (Non playable characters) som är ansvariga för att göra din upplevelse levande när du slutför uppdrag, besegrar fiender och samlar in belöningar.

Alla karaktärer eller varelser som du kan hitta på marknadsplatsen kan vara NPC:er som kan reagera på olika sätt när du interagerar med dem tack vare Game Makers beteenden och komponenter.

De typer utav NPCs som finns tillgängliga nu är:

  • Ally Fighter
  • Medborgare
  • Bonde
  • Fågel

När du har valt ett av alternativen ovan kan du anpassa NPC:ernas beteende.

Fiender

Alla icke-spelbara karaktärer behöver inte vara vänliga i dina spel. Fiender är också mycket viktiga när det gäller att lägga till spelelement till en upplevelse, och du kan välja följande fiender:

  • Ground Predator
  • Ground Prey
  • Jaktplan

Uppdrag

Uppdrag är ett mycket viktigt inslag i alla spel, nästan alla objekt i spelet kan konfigureras så att de ger eller tillhör ett uppdrag. På det här viset så kan du skapa så kallade "quests", bara fantasin sätter gränsen på hur du väljer att använda den här mekaniken.

Genom att ställa in beteendet "Fråga" på en karaktär kan du visa en kort text, ett namn för NPC:n och två textalternativ som spelarna kan välja. När du väljer ett av de två textalternativen kan du utlösa ett meddelande som andra ASSETs kan utlösas av, till exempel en dörr om du väljer rätt alternativ.

Sammanfattning

Informationen ovan ger förhoppningsvis dig en idé om hur The sandbox fungerar, det är en rad olika mekanismer som gör det möjligt för dig att skapa en egen upplevelse, marknadsplatsen kan användas för att sälja assets som du själv skapar, eller för att köpa assets som du vill använda i din spelupplevelse.

Spela andras upplevelser

Om du inte själv vill skapa en upplevelse, så kan du välja att spela andras upplevelser.

Tips och Tricks för The Sandbox

Regler och objektiv

Att veta vad ditt spel handlar om är väldigt viktigt för spelare som precis har kommit in i ditt spel, några grundläggande instruktioner, titel och bakgrundshistoria för ditt spel kan läggas till så att de visas så snart du börjar spela. Detta används inte endast för att ge viktig information som du vill att spelarna ska känna till, utan det kommer också att göra det möjligt för dig att sätta upp mål och en beskrivning för det, till exempel att hitta en nyckel, samla in material, möta några fiender och så vidare. Kombinera detta med uppdrag för att skapa en bra upplevelse.

Du kan hitta alternativet för regler i den övre baren när du redigerar ditt spel genom att klicka på knappen "Rules", här har du möjlighet att lägga till:

  • Antalet ASSETS och deras sällsynthet i ditt spel.
  • Titel och beskrivning av spelet.
  • En titel och beskrivning av spelets mål som du vill tillämpa.
  • Typ av mål (om det är ett tidsmål, en räknare för att besegra fiender eller samla in mer).
  • Att visa en segerskärm när målen har slutförts.

.